Péter Ágnes
kiállítása, illetve katalógusa ürügyén a magyar szobrászatról és főként
a kortárs magyar plasztikáról írni, már csak hely hiányában is
reménytelen vállalkozás. Művészetének tágabb kotnextusba helyezése,
megértése és értékelése-elfogadtatása azonban néhány tágabb bevezető
mondatot kíván.
A magyar
szobrászat elmúlt ötven éve csak azért nem tükrözi teljesen és
tipikusan a volt "szocialista blokk" országainak művészetét, mert
Magyarországon a sajátos gazdasági és politikai helyzet miatt a többi
hasonló országhoz képest jóval szabadabb és naprakészebb képzőművészeti
élet alakult ki, mely helyzet talán még csak Lengyelországra volt
jellemző.
A hivatalos
politikai emlékmű szobrászat mellett így a plasztikában is megjelentek
- már a kora hatvanas évektől - a pop-art, a minimal art, a koncept,
vagy éppen a mobilszobrászat elemei és képviselői és sajátosan
erőteljes vonulatként a kisplasztika, mely a világ más (gazdagabb)
tájain többnyire csupán a monumentális plasztika vázlatszerepét
töltötte be.
Mindezek
mellett egy sajátos magyar Arte Povera is kialakult, rozsdás anyagokat
és hulladékokat felhasználva és ez máig is igen erős vonulata a hazai
plasztikának.
Mindezt a
képet az ún. rendszerváltás (1989) nem igen módosította, hacsak nem
annyiban, hogy eltűnt a kommunista politikai szobrászat.
Nos nézőnek egyébként ebben az igen elnagyoltan felvázolt scénában kell
elhelyeznie Péter Ágnes műveit.
Péter Ágnes a hetvenes évek végén a
Magyar Képzőművészeti Akadémia szobrász szakán végzett és azóta is
rendszeresen kállít nemzetközi , országos és hazai seregszemléken,
csoportos kiállításokon. Kiállításainak listája nemcsak azt mutatja,
hogy igen ter mékeny, hanem azt is, hogy nemcsak klasszikus értelemben
szobrász, hiszen a bronz, a vas, az acél vagy a kő mellett sokféle más
anyaggal is kísérletezett (üveg, samott, kerámia stb), valamint azt is,
hogy jellegzetesen mély szellemiségével rendszeres szervezője és
résztvevője művészeti tanácskozásoknak, szimpóziumoknak is. Nemrég óta
kiváló szervezőképességét kamatoztatja az európai művészeti szövetség
(ECA) vezetőségi tagjaként és egy évtizede művészetpedagógusként
tevékenykedik.
Kérdezhetnénk, jut e ideje az alkotásra e szertágazó tevékenység
mellett. Kiállításainak listája erre is választ ad: közismerten erős
egyénisége, munkabírása megengedi mindezt.
Munkássága két véglet között mozog: a nagyméretű attraktív fémmunkák
mellett bronzöntött kisplasztikákat is készít. A művész egy ősi, de az
utóbbi évszázadokban kissé elfelejtett technika, a viaszveszejtéses
bronzöntés mestere. Ez a technika egyébként szorosan kapcsolódik a
népvándorláskori és így a magyar fémművességhez is. Ezen kisplasztikái
a legősibb jelek felhasználásával illetve újragondolásával készülnek.
A tűz, a víz, a levegő és a föld, mint őselemek sajátos átírásban
bronzba átlényegülve jelennek meg előttünk. Így válnak ezek a
kisplasztikák sajátos, térbeli emblémává, ugyanis primer-esztétikus,
szemet gyönyörködtető megjelenésükön túl megfejtendő mondanivalót is
hordoznak. Maréchal de Tavanes szavaival: "Az embléma testből,
lélekből és szellemből áll: a test a kép, a szellem az invenció és a
lélek a mottó."
Péter Ágnes
másik fő területe az acélplasztikával való gyürkőzés. Az acél
felületét, hol körkörös, hol több irányból való csiszolással kezeli,
így a fényes illetve a csiszolt felületek különböző iránya és
váltakozása az anyag felületén illózionisztikus mélységérzetet kelt.
A
látszat és a valóság, a kemény, tükörsima felület és a látszólagos
mélység már már filozófikus kérdéseket vet föl és a minimal art
konceptuális irányzatához kapcsolja művészetét. Bátran állíthatjuk,
hogy ez a technika egyedülállóan sajátja, mintegy a szobrászat és a
grafika határesete.
Péter
ágnes plasztikái így nemcsak filozófiai jelentésekkel is összekapcsolt
vizuális képek, hanem vizuális képpel kifejezett filozófiai tételek.
L. Menyhért László művászettörténész |