Publikációk
Írta: L. Menyhért László
|
Péter Ágnes
kiállítása, illetve katalógusa ürügyén a magyar szobrászatról és főként
a kortárs magyar plasztikáról írni, már csak hely hiányában is
reménytelen vállalkozás. Művészetének tágabb kotnextusba helyezése,
megértése és értékelése-elfogadtatása azonban néhány tágabb bevezető
mondatot kíván.
|
Bővebben...
|
Írta: Lóska Lajos
|
Péter Ágnes 1978-ban végzett a
Képzőművészeti Főiskola szobrász szakán. Művészete igazán azonban csak
a nyolcvanas évek közepén teljesedett ki, ekkorra vált karakteressé
kifejezésmódja, és lelt rá meghatározó motívumára, a fokozatosan
vékonyodó, tűhegyes oszlopra.
Ha egy pillantást vetünk az elmúlt évtízed szobrászatára,
megállapíthatjuk; hogy igen sokszínű volt, számos irányzat együtt élése
jellemezte. Meg mindig meghatározó volt a jó évtízeddel korábban
debütáló újkonstruktivista-minimal artos irányzat, melyet azonban ebben
az időszakban már a Csiky-iskola második geperációjának (Friedrich
Ferenc, Klicsu Lajos) tagjai képviseltek Az évtized közepétől velük
párhuzamosan dolgoznak az újkonstruktivizmussal teljesen ellentétes -
színes, expresszív, archaizáló new wave szobrászok, Chesslay György és
Mata Áttlla. Ugyan csak ebben az etapban kezdenek fellépni közösen a
Samu Géza vezette Fáskör Huber András, Orosz Péter, Varga Géza Ferenc
tagjai. Szintén ez időben indul az ötvenes évek rekvizitumait
felhasználó, egyéni, irónikus kerámiaplasztikákat készítő installáció művész, Kicsiny Balázs, továbbá a klasszikus orosz konstruktivista
hagyományokhoz kapcsolódó, a szerkezetes formákat antropomorfokkal
ötvöző Gaál Tamás pályája.
|
Bővebben...
|
Sólymos Sándor: Kiállításmegnyitó |
|
|
|
Írta: Sólymos Sándor
|
Péter Ágnes szobrai elé 2000. október 19. 1700 Miskolci Galéria, Rákóczi ház
Hölgyeim és Uraim!
Engedjék meg, hogy a megnyitót személyes hanggal kezdjem. Remélem, hamarosan kiderül, hogy miért teszem. A papírról felolvasott "beszéd" pedig senkit ne zavarjon, mert ennek az ad magyarázatot, hogy a forma itt, e helyt - gondolom nem véletlenül - nagyon fontos. Épp ezért, ha már a művek elkészítésére ennyi gondot fordított a művész, tiszteljük meg azzal, hogy az "elő-beszéd" is műgonddal készüljön, de akkor a forma fontos és pontos kell legyen.
|
Bővebben...
|
Írta: Sólymos Sándor
|
Nem akarom közhellyel kezdeni, ezért néhány hellyel kezdeném. Lent - Fönt, Bent - Kint, Itt, - Ott.
Aki Ient van a földön, afelett fönt ott van az ég. Aki felment a
hegytetőre azelőtt lent ott
a táj. Aki megjárta a poklok kínjait az alantról jött fel a földre,
ha túlélte az alvilági
utazást. Akit a tenger közepén bent hánynak a szelek, az a kinthagyottakra gondol, hogy
erejét összeszedve kijusson. Aki a parton vár reményteli kínok között
azt lesi jön e már,
aki kint van a viharos vízen. Aki tehetetlenségében itt majd megőrül
inkább lenne ott,
hogy segítsen amannak, erejét megfeszítve küzdeni, együtt fohászkodni"csak el innen ki
a partra óda".
|
Bővebben...
|
|
|
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
|
|
Jelenlévők
Oldalainkat 1 vendég böngészi
|